Reisverslag van Nick Van den Bulcke en Peggy Van Mechelen
17 daagse maatwerkreis met bezoek aan zoon die stage loopt in Bloemfontein april 2011

Vrijdag 8 april’11 aankomst Johannesburg
5.15u per trein van Gent naar Brussel-Midi, hier hadden we 30 minuten om ons treinticket naar Schiphol af te halen.
Dit was niks teveel, het gaat hier precies al op zijn Afrikaans! Traag dus.
De rit naar Schiphol duurde 2.30 minuten. Tijd genoeg om wat te eten en te soezen.
Om 10.40u stijgen we op. Het vliegtuig zit bomvol, zo’n 340 mensen.
We krijgen allemaal een dekentje en een kussen want we gaan de lucht in voor een dikke 10 uren! Van verveling is er geen sprake. Je kan naar een heleboel films kijken, allerlei genres muziek beluisteren, spelletjes spelen enz.... Regelmatig krijgen we iets te eten en te drinken. Op je schermpje zie je alle gegevens i.v.m. de vlucht.
Bij aankomst in Johannesburg stond Collin ons op te wachten. We zijn dan onze splinternieuwe Toyota Corolla gaan afhalen en samen naar het hotel gereden.

Zaterdag 9 april’11     Johannesburg-Hazyview

Om 9u vertrokken, de mensen van Sunrock Guesthouse hebben ons goed op weg geholpen. Links rijden is toch eventjes een knop omdraaien.
Via Middelburg en Belfast zijn we naar Dullstroom gereden.In Dullstroom hebben we in een zijstraat een leuk restaurant gevonden.“Mss Simpson” Het leek wel een museum, overal stonden schoenen die op speciale gelegenheden gedragen waren. We hebben er een super lekkere forel gegeten. Forelvissen is de specialiteit van de streek.
Via Sabie naar onze eindbestemming Hazyview.Hier was het gezellig druk op de markt. We keken onze ogen uit!
Maar Rissington Inn was the place to be! We werden er ontvangen met een lekker drankje. Het hotel heeft een koloniale sfeer. Heel tof en gezellig. Ook zeer rustig op 1km van de hoofdweg.

Zondag 10 april’11     Hazyview-Satara

Om 9u vertrokken.
Niet veel later stonden we al te genieten van het uitzicht bij God’s Window. Je kijkt er over de lage velden, die zo’n 1000m onder je liggen. Mooi!
Onze volgende sGod's Windowtop was Bourke’s Luck Potholes. We maakten een wandeling langs deze enorme gaten, rotsformaties en watervallen. Je kan blijven kijken naar dit Drie Rondavelsprachtig stuk natuur.
Maar het meest van dit alles, waren we onder de indruk van The Three Rondavels. De rivier valt er op 1 punt in een gigantische kloof, 800 meter onder jou. De 3 pieken die de kloof domineren zijn indrukwekkend. Machtig!
Na een hapje ergens onderweg, bereikten we het Krugerpark. Bijna onmiddellijk zagen we een olifant door het hoge gras stappen. Gigantisch groot! We maakten een gamedrive van zo’n 2 uren en zagen: gnoe’s, struisvogels, impala’s, zebra’s, giraffen, nijlpaarden en bavianen.
In de late namiddag (17u) bereikten we ons rest camp Satara.
We gingen vroeg slapen.

Maandag 11 april’11      Krugerpark
Vroeg vertrokken op gamedrive, met een prachtige zonsopgang! Niet veel later zagen we hoog in een boom eenKrugerpark Neushoorn gier zitten.
We hebben hard gelachen met een parkwachter die rustig, met het geweer over de schouder langs de weg fietste! Ook de wrattenzwijnen zijn lachwekkend als ze met hun staartje in de lucht voorbij trippelen!
Maar het indrukwekkendste waren toch de olifant en de buffels die langs de weg stonden te grazen.
Na een lekker Engels ontbijt zijn we al gamedrivend naar Pretoriuskop gereden.
In de vooravond kon ons geluk niet op toen we ook nog een neushoorn en leeuwen ontdekten! Super!
Om half 9 lagen we blij als kleine kinderen in ons bed!

Zonsondergang in het Krugerpark
12 april’11         Kugerpark- Mlilwane Swaziland
We hadden de smaak te pakken. Om half 6 onder de douche en de auto in! Maar een kwartier later stonden we als 3° voor een gesloten poort, want die gaat maar om 6u open!
De zonsopgang en het wild spotten is echt fijn. We hebben 4 van the big 5 gezien. Het luipaard zal voor een andere keer zijn.
Na het ontbijt ging onze reis richting Swaziland. Dit land wordt terecht het Zwitserland van Afrika genoemd. De grens oversteken lijkt wel folklore! Papierke invullen, stempelke zetten, slagboompje openen!
Onderweg kregen we telefoon van Africa-Insight om best rechtstreeks naar onze bestemming te rijden. Er zouden rellen zijn in de hoofdstad Mbabane. Rond 3u kwamen we aan in het Mlilwane rest camp. We hadden geen hinder ondervonden.
Vlug inchecken want om 4u vertrokken we op Sunset-drive!
Een gamedrive van 2u in een open 4X4. We leerden heel wat bij over het gedrag van de dieren van onze privé-ranger.
Helemaal boven aan “Execution-rock” ging de sunset bijzonder snel. De naam execution-rock stamt uit vroegere tijden. Misdadigers kregen hier een duw, de gigantische diepte in. Gruwelijk.
We konden ook het koninklijk paleis zien liggen. Een enorm contrast met de armoedige barakken waarin sommige mensen leven.
We sliepen in Bee Hives, gebouwd op de Swazi manier. Heel romantisch!

13 april’11        Mlilwane- Eshowe

Vandaag hadden we een lange rit voor de boeg. We waren amper vertrokken of we moesten al stoppen voor een politiecontrole. De avond voordien hadden we vernomen dat er prikacties gingen zijn.
De ambtenaren gingen plots 10% minder verdienen en de controles waren hier een gevolg van. Wel 5x moesten we stoppen. Rijbewijs, paspoort, koffers openmaken. Iedereen was wel heel vriendelijk, maar we hadden er wel veel tijd door verloren.
Terug in Zuid-Afrika konden we weer vlot rijden.
De landschappen zijn schitterend in Kwazulu  Natal. Eindeloze vlaktes, bossen vol eucaliptusbomen, dominante bergen, golvende velden. 90% van de Zuid-Afrikaanse ananas komt uit deze streek. Langs de weg zagen we dan ook verschillende kraampjes met mooi gestapelde ananasjes!
Tegen half 4 waren we op onze bestemming: Shakaland. Het Zulu-Disney!
We werden ontvangen door een Zulu krijger in traditionele kledij, bijna naakt dus!
Onze bijenkorfhut was zeer gezellig.
In de vooravond kregen we een rondleiding in het Zuludorp en leerden de traditionele Zulu gebruiken kennen.

Shakaland
De avondshow met typische dans en muziek was best de moeite.
Nadat het Zulu-opperhoofd gegeten had, konden we genieten van een lekker buffet.
Onze rit vandaag ging langs de Indische Oceaan. Aan het mooie strand van Ballito toonden surfers hun kunsten op de hoge golven.
In Umhlangna maakten we een wandeling op de pier en langs het water.
Er staan hier heel wat chique huizen, appartementen en hotels.
In Durban hebben we een lekkere catch of the day gegeten en dan zijn we vertrokken richting Didima.
Ons Toyotake had het soms moeilijk met het klimmen in dit schitterend landschap van hoge pieken en diepe dalen.
Toen we door het dorp reden was de school pas uit. Er heerste een grote drukte langs de weg.
De laatste 30km hebben we in de gietende regen gedaan.
De bergen in, langs smalle wegen met scherpe bochten en vele potholes!
Het werd al donker toen we aankwamen.
Onze chalet was reuze gezellig en we keken vanuit onze zetel naar het schitterende onweer, met vele bliksemschichten die de bergtoppen verlichtten.

15 april’11        Drakensbergen

Prachtig weer, wandeldag!
We trokken de bergen in richting Doreen Falls. Het eerste half uur kregen we een steile klim voorgeschoteld. Puffen!

Drakensberg
Maar het uitzicht is adembenemend en wijds. De vele vlinders hadden alle kleuren van de regenboog.
Na 2u stappen kwamen we aan de waterval. Prachtig, maar meer dan pootje baden zat er niet in. Het water was ijskoud!
De tocht is bijzonder mooi. Je stapt langs de flanken van verschillende bergen en je geniet van de ongerepte natuur en stilte.
Terug in de chalet hebben we een dutje gedaan voordat we naar het San Rock Art centrum gingen. Hier kan je de kunst en cultuur van de San bekijken. Er is een gereconstrueerde grot met reproducties van actuele San Art. Maar we hadden te lang geslapen. Het was net gesloten toen we er aankwamen!

16 april’11        Drakensbergen- Bloemfontein

Vandaag rijden we naar onze zoon die al 2 maanden in Bloemfontein verblijft. Maar het zat niet mee. De hele rit van 475km heeft het geregend. We liepen ook veel vertraging op door verschillende wegenwerken.
Om half 4 waren we eindelijk in ons Hobbit hotel. Een zeer gezellig hotel dat verwijst naar de schrijver Tolkien die hier 100 jaar geleden geboren werd.
Onze Laurens was er ook! We hebben een bezoek gebracht aan de campus en zijn kot. Dat hij hier al 2 maanden in woont? Zo klein en ongezellig. Gelukkig hebben jonge mensen daar zo geen last van!
Na een lekkere maaltijd zijn we naar het stadion gereden. Laurens had  kaartjes voor de rugby! De Cheeta’s uit Bloemfontein stonden heel de match voor, maar verloren nog in de laatste minuut. De sfeer was super! Samen met zijn Zuid-Afrikaanse vrienden, blank en zwart, zijn we nog wat Black Labels gaan drinken in de Mexicana in Second Avenue. Goed bierke, fantastische muziek en vooral reuze sfeer.
Het was fijn om met de plaatselijke jeugd van gedachten te wisselen en wat meer te leren over het reilen en zeilen van dit land. Pas om 1u lagen we in ons bed!
17 april’11        Bloemfontein
Laurens en SiCheetah Farmmon zijn naar het hotel gekomen zo konden we samen ontbijten en bijpraten!
Daarna brachten we aan bezoek aan het National Women’s Memorial.
Het herdenkt 26.000 zwarte, Boerenvrouwen en kinderen die tijdens de Anglo-Boer War in Britse kampen gestorven zijn. Er liggen nog steeds verse bloemen. Het naastgelegen Anglo-Boer War museum was gesloten. Ook het Oliewenhuis Art-museum was dicht, maar het terras was wel open! Dan maar wat aperitieven!
Op Naval Hill hadden we een prachtig uitzicht over Bloemfontein.
Tegen 4u hadden we een afspraak in Cheeta’s farm. Vrijwilligers leiden je rond bij jonge leeuwen, cheeta’s, tijgers en andere katachtigen.
Je gaat onder begeleiding bij al deze dieren!
Gek hoe zo’n leeuwenwelp spint en met je speelt! De tijgerjongen waren heel wat wilder. Al spelend zette er eentje zijn tand in Nick zijn bil!
Amper 4 maanden oud, maar sterk. Bij de luipaarden mochten we niet binnen. Te gevaarlijk. Maar prachtige beesten.
’s Avonds in het Waterfront weer lekker gegeten!

18 april’11        Bloemfontein- Graaff Reinet
Na het ontbijt samen met de jongens moesten we alweer vertrekken.
Maar blij, want we hadden samen een leuk weekend gehad.

We gingen richting Nieu Bethesda. Een stadje waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. Maar uiteindelijk kozen we om naar Camdeboo National Park te rijden. Naar de Valley of Desolation. Een vallei met rotskolommen die 120 meter uit het dal oprijzen. Het is het resultaat van een combinatie van vulkaanactiviteit, versteende magma en erosie van 160 miljoen jaar.Je staat er met open mond naar te kijken. Schitterend!

Valley of Desolation

Graaff- Reinet is een schilderachtig stadje met gerestaureerde gebouwen in Kaap Hollandse stijl. Ons hotel, Drostdy hotel, is een indrukwekkend herenhuis met een straatje met huisjes gebouwd voor arbeiders en bevrijde slaven. Deze huisjes zijn de hotelkamers. Het onze stond onder een gigantisch peperboom!
’s Avonds hebben we er zeer lekker gegeten en een leuke babbel gehad met de maître over Zuid-Afrika en haar toekomst. We beseffen eens te meer dat we geluk hebben om in Europa geboren te zijn. Onderwijs, sociale zekerheid, werkgelegenheid enz… is hier niet vanzelfsprekend.

19 april’11              Graaff-Reinet-  Tsitsikamma

We rijden terug naar de kust.
De eerste 220 km zagen we met moeite een huis. Dat in groot contrast met de townships rond Uitenhage. Je kan haast niet geloven dat er in die hutten van golfplaten mensen leven.
Cape-St-Francis was onze eerste stop. De vuurtoren uit 1878 is een bezoekje waard. Ook het stadje is de moeite. Prachtige grote huizen in zwart en wit, een gezellig haventje en lekkere verse vis!
Van hieruit reden we naar Storms River Mouth, onze slaapplaats.
We hadden een bungalow vlak aan zee en konden vanuit onze zetel naar de hoge golven kijken!

20 april’11        Storms River Mouth

Tsitsikamma hangbrugWandeldag in Tsitsikamma National Park!
We kozen voor de 3,7 km lange watervalroute. De wandeling begint door het dicht begroeide bos. Al gauw kwamen we uit langs het water. De tocht gaat verder over de rotsen, waar je over klautert en springt! Echt leuk om te doen! De waterval zelf is niet zo spectaculair. Maar wel een leuke wandeling!
Na de middag deden we nog een korte wandeling naar de hangbrug over de kloof van Storms River. Onderweg kwamen we otters tegen. Schattige dieren! Aan het einde van de hangbrug hadden we nog genoeg energie om de hoge en steile klim naar de bergtop te doen. Je wordt beloond met een adembenemend uitzicht over de oceaan, bergen en rivier.
De oesters, inktvis en Zuid-Afrikaanse wijn ’s avonds smaakten bijzonder goed!

21 april’11         Tsitsikamma- Montagu
Onze voorlaatste rit.
We hadden weinig zin om te vertrekken. De golven waren deze morgen enorm en spatten meters hoog op tegen de rotsen. Een waar schouwspel!
Uiteindelijk dan toch vertrokken. Via Plettersberg Bay, Knysna en Mosselbaai verlieten we de Garden Route.
We genoten al rijdend van dit fascinerende landschap. De ruige kust, de schitterende baaien met parelwitte stranden en de beboste hellingen.
In Swellendan stopten we. In Old Goal aten we een lekkere carpaccio van springbok en vertrokken richting Montagu.
De rit gaat langs het prachtige Langebergen.
Je rijdt het landschap binnen door een smalle tunnel, uitgehouwen uit de rotsen.
We maakten nog een wandeling in het pittoreske Montagu en kochten wat souveniers. Het was er zeer rustig, misschien omdat het Goede Vrijdag was?

22 april’11        Montagu- Kaapstad

Van Montagu naar Kaapstad. Een immens gebied vol wijn- en boomgaarden.
Pas in Stellenbosh stoppen we. Het is een zeer gezellige stad en mooi bewaard gebleven.
De Pinotage smaakte er bijzonder goed!
Rond half 3 aangekomen in Kaapstad.
Onze gastheer van Cape Paradise raadde ons aan om onmiddellijk naar de Tafelberg te gaan, wegens het mooie weer.
Eerst toch even bagage uitladen. Een half uur later staan we al in de roterende kalbelbaan.
De Tafelberg is echt dominant. Hij steekt dan ook 1086m uit boven de stad. We maakten de lange wandeling, en inderdaad deze berg is zo vlak als een tafel! Het uitzicht over Kaapstad en omgeving is schitterend.
s’ Avonds zijn we te voet naar Bacini’s gegaan. Een heerlijk Italiaans restaurant. De klim terug was behoorlijk lastig!

23 april’11        Kaapstad
Vandaag wordt de marathon van Kaapstad gelopen en heel wat straten gesloten voor alle verkeer.
We ondervindenKaap de Goede Hoop geen hinder richting Muizenbergen.
We rijden langs de kust via Simon’s  Town naar The Boulders. Hier leeft een kolonie Afrikaanse pinguins. In 1982 waren er nog slechts 2 koppels over. Nu zijn ze ongeveer met 3.000. Via hoger gelegen wandelpaden kan je deze “jackass penguin” bewonderen.
Echt grappig hoe ze het water in- en uit waggelen!
We rijden verder naar Cape Point. Dankzij het zeer heldere weer genieten we van prachtige vergezichten.
We spotten zelfs dolfijnen in de oceaan die zo’n 200 m onder ons ligt.
In Kaap De Goede Hoop maken we een fotootje op het meest zuidelijke punt van Afrika.
Van al deze pure natuur kregen we een reuze honger! De sea-food platter in Scarborough was overheerlijk!

Chapman's Peak
Via Chapmans Peak rijden we terug. Het is een prachtige route omheen de Tafelberg. De vergezichten zijn spectaculair. Regelmatig zie je bordjes: “Driving this road is at own risk”. Wel grappig dat je 30 Rand moet betalen om er te mogen rijden!

24 april’11        Kaapstad

Onze laatste dag Zuid-Afrika en het regent pijpenstelen!
De Tafelberg is niet te zien. Hij ligt verborgen in de wolken.
Omdat het Pasen is en geen kat te bespeuren op straat, raadde onze gastheer het af om te voet naar Long Street te gaan.
Dan maar met de auto. Er is toch wel wat beweging in deze anders zo levendige en kleurrijke straat. Daarna rijden we langs het stadium dat gebouwd is voor het WK 2010.
Het blijft maar regenen als we naar het Disrtict Six museum rijden. Hier is een aangrijpende tentoonstelling te zien van de geweldadige verdrijving van alle inwoners van District Six in 1966. Pech! Op zondag enkel open op afspraak.
Dan maar naar het Castle of Good Hope. Het oudste gebouw van Zuid-Afrika, gebouwd tussen 1666 en 1679. Het is er behoorlijk druk.
Het museum stelt niet veel voor.
Uiteindelijk belandden we in het V&A Waterfront. Met zo’n 400 winkels kan je hier naar hartenlust shoppen! En alles is open! Je gelooft je eigen ogen niet, zoveel luxe merken hebben we nog nooit op een en dezelfde plaats gevonden. We vinden er alles behoorlijk duur, wat moet dat dan wel niet zijn voor de doorsnee Zuid-Afrikaan?
Voor de laatste keer zoeken we een restaurant.
Omdat het onze laatste dag is, laten we ons eens goed gaan! We drinken Champagne, nemen een voor- en hoofdgerecht met wijn en drinken koffie. Voor zoveel lekkers betalen we amper 600 ZAR. Peanuts!
Veel te vroeg rijden we naar de luchthaven.
Het zit er op… Ons Toyotake telt 4348 km extra!
Onze reis was fantastisch! We hadden graag meer tijd gehad. Op verschillende plaatsen had ik liever een nachtje langer gebleven. En er is nog zoveel dat we moeten zien…
Ons besluit staat vast: “We komen terug!”

Veel dank aan Suid Afrika Reise, het was de moeite!
De routebeschrijving, allerhande info, bezienswaardigheden,  highlihgts, de hotels.....