Reisverslag van Harry en Roly Lakeman
19 daagse reis met bezoek aan de regio waar ze 34 jaar geleden hebben gewoond

Na 34 jaar zetten we weer voet op Zuid-Afrikaanse bodem.
De eerste paar dagen stonden in het kader van ’down memory lane’ hetgeen betekende dat we terug zouden gaan naar Langebaan, Vredenburg en Saldanha, waar we de eerste 4 jaren van ons huwelijk hebben doorgebracht.
We zijn blij dat we het weer gezien hebben, maar net zo blij dat we er niet meer wonen: het was enorm veranderd. Niet verwonderlijk natuurlijk: na 34 jaar!

Ons bed & breakfast in die omgeving was Blue Dolphin in Paternoster, een onvergetelijk verblijf: zo gastvrij, zo gezellig en zo goed verzorgd. Jammer dat George en Courtney ermee ophouden want nu kunnen we niemand naar hen verwijzen.

Kaapstad hebben we ervaren als een bijzonder vriendelijke stad met gezellige mensen, mooie uitzichten en fijne terrasjes ......en een boodschap!

In Blaubergstrand hebben we Home of Hope bezocht (http://www.homeofhope.co.za/legal.php) wat indruk gemaakt heeft!!Mensen die begaan zijn met hun land en met hun medemens.

9 augustus vlogen we van Kaapstad naar Durban om vandaar door te reizen naar de Drakensbergen.

Het was het seizoen van het afbranden en de lucht kleurde rood van het vuur.

Een avontuurlijke rit met een 4x4 over de Sani Pass bracht ons boven op de berg. Het had gesneeuwd en het was er een behoorlijke modderpartij.
In Lesotho hebben we bij een lokale dame een stuk versgebakken brood genuttigd en allen uit een beker Sotho bier dronken.

Van Himeville, in de Drakensbergen, reden we door prachtig landschap naar een meer noordelijk gedeelte van de Drakensbergen, Giant’s Castle. Onderweg hebben we heerlijke koffie gedronken in PicklePot, een gelegenheid die je zo voorbij rijd als je niet weet dat het daar is. Een goed tip van onze gastheer  en –dame,Chris en Meg!!

Giant’s Castle is fantastisch. We kwamen er vrij laat aan en gingen bij het restaurant informeren naar de openingstijden. Het bleek dat het restaurant vol was geboekt!! Tja, wat nu. We konden moeilijk 2 uur terugrijden om wat te eten. Maar men was erg behulpzaam en nadat we van de menukaart iets hadden uitgezocht en beloofd hadden dat we precies 6 uur zouden komen, werd ons het eten ook om precies 6 uur onder de neus geschoven. Prima eten, vriendelijke bediening.

Bij Giant's Castle hebben we een prachtige wandeling gemaakt naar de grotten, waar we San-rotstekeningen hebben bewonderd. We werden er rondgeleid door  een jongedame, die trots vertelde dat ze de eerste vrouwelijke gids was!

Onze volgende stop was Ithala, waar we onze eerste safari kregen.

Vervolgens zijn we in de auto gestapt  en gingen op weg naar Mkhaya in Swaziland. Onderweg hebben we niet veel bekeken omdat we zeker wilden zijn dat we op tijd aankwamen bij het afhaalpunt voor het kamp. Het land is arm, de mensen zijn erg vriendelijk (en heel nieuwsgierig). We waren nog niet gearriveerd in het park of de jeep stond klaar voor onze vervolgtocht naar het kamp. Een safari. We pakten ons rugzakje met overnachtings-goed en klommen de jeep in.
Na een prachtige rit arriveerden we in het super-romantische kamp, dat alleen door kerosinelampen werd verlicht. We werden naar ons onderkomen gebracht: een ‘huisje’ dat bestond uit een scheidingswand tussen woon/slaapgedeelte en het ‘natte’ gedeelte. De buitenmuur was een 50 cm hoog muurtje rondom, zonder ramen, zodat je vanuit je bed de natuur in keek, maar ook  zelfs vanaf het toilet een superzicht had. De grond voor het  park is gedoneerd door Prins Bernard. De volgende ochtend hebben we weer een safari gemaakt in de stromende regen. Veel dieren hebben we niet gezien want die schuilden ook! Kletsnat kwamen we terug in het kamp, hebben daar heerlijk ontbeten en moesten toen weer de jeep in die ons naar onze auto zou brengen. Daarna konden we op weg naar het Krugerpark.

In het Kruger Park hebben we veel dieren gezien, maar de kampen konden niet tippen aan Mhkaya!

Na Pretoriuskamp en Skukuzakamp in het Krugerpark hadden Douwe en Marian van Suid Afrika Reise voor ons een luxe onderkomen geregeld in Hazyview: Rissington Inn. We hebben ons daar tegoed gedaan aan het heerlijke eten en lekkere wijn en we hebben gezellig gebabbeld met Paul,Guin, Matthew, Kanan en Hlengiwe Nosipo (speek uit Sjlengiwe=being saved). Zij zorgden voor de gastvrije sfeer.

Van Hazyview reden we verder naar Timbavati , waar we in Shindzela kamp 2 nachten zouden doorbrengen. Onderweg zagen we de meest prachtige landschappen tijdens onze rit langs de Panorama route.

We kwamen net op tijd aan in Shindzela om de middagsafari te kunnen doen. We stapten dus onze auto uit en de jeep in! Ranger Mike en tracker Sam reden ons dwars door bosjes heen het spoor van dieren volgend. .....en ze namen rust voor een kop thee aan het meer met de nijlpaarden. Na de avondsafari kwamen we tegen 20.00 uur aan in het kamp, waar we al vrij gauw  aan tafel konden in de eettent. We genoten van een simpel maar uitstekend maal  met als afsluiting MMmmmmm, het toetje!! Na afloop van het eten verhuisden we naar het kampvuur om daar nog even over de gebeurtenissen van die dag te praten en vervolgens werden we door Sam of Mike, met grote lamp en geweer, naar onze tent gebracht met de instructie daar ook in te blijven 's nachts. ‘s Morgens om 06.00 uur was het reveille en kon je een kop thee halen in de eettent voordat je in de je ep stapte voor de ochtendsafari, die of uit alleen rijden bestond of uit een wandelsafari, waarbij je uitvoerig informatie kreeg over de grassen, de bomen, de vogels, de grote dieren, de uitwerpselen (of, zoals Sam ze noemde: the makings) van de diverse dieren. 's Middags kon je voor je tentje genieten van de rust of je kon bij ‘het zwembad’ ( en de plaats van het kampvuur) in een luie stoel genieten van het zonnetje, een mooi boek of gewoon de natuur!!! Dit kamp was voor ons de mooiste ervaring!!!! Je voelde je een met de natuur. Superkamp met geweldige mensen!!!

En als afsluiting van onze reis een cultureel uitstapje. We logeerden  in Madi a Thava in de Soutpansbergen.
De bediening werd gedaan door lokale mensen die op Madi a Thava wonen en we werden ´s avonds tijdens het diner verrast door de kok met gezang. Wat een stem heeft die man!
We hebben er rondgereden in lokale plaatsjes en kunstenaars bezocht. Bij Madi a Thava is nu ook een art-galery waar de herkomst van de verschillende kunstvormen wordt uitgelegd en waar veel kunstwerken zijn te bewonderen.

Al met al: een supervakantie die we niet gauw zullen vergeten!!!!!