Zuid-Afrika, op maat gemaakte, 23 daagse reis inclusief bezoek familie

van René en Sonja, Amsterdam, november

Het is eindelijk zover. Voor mij de 4e keer en voor mijn vriend de 1e keer Zuid-Afrika. Ik wil hem laten ´voelen´ hoe het is om in dit fantastische land rond te reizen. De ´gebruikelijke´ route heb ik al een keer gedaan, dus zocht ik naar een alternatief. M´n wensenlijstje opgesteld en samen met Douwe en Marian een mooie route uitgestippeld. En het feest begon al toen wij de routebeschrijving binnenkregen. Een bijzonder prettig handzaam boekje met niet alleen de routebeschrijving maar ook heel veel informatie over de plaatsen/gebieden geschiedenis waar je doorheen rijdt. En niet te vergeten een uitgebreide omschrijving van je accommodatie. Werkte heel fijn!

Onze reis begon in Johannesburg waar we keurig opgevangen werden door een vertegenwoordiger die ons de reisbescheiden overhandigde en ons bij de huurauto afgezet heeft. René´s familie stond ons op te wachten en we hebben het weekend bij hen in Pretoria doorgebracht. Op maandag begon de reis dan echt en zijn we naar Hazyview gereden. Bij Dullstroom even gestopt en een galerie binnengelopen waar we beiden direct verliefd werden op een schilderij (we gaan nog corresponderen over verscheping en kosten…..). In de buurt van Graskop werden we aangehouden door de politie. Ik was doorgereden bij een stopbord en dat mag niet. Ten eerste was het niet zo en hij heeft het (achteraf) ook nooit kunnen zien vanuit zijn positie, maar je bent toch even onder de indruk en laat je overdonderen. Hij zwaaide met een Excel-sheetje en riep iets van “section 1 number 210” en dat betekende toch wel ZAR750 boete. Na mijn protest ging het bedrag direct naar ZAR300 en het werd wel duidelijk dat dit een ietwat corrupt mannetje was (you think it is still too much? Ja dus!). Uiteindelijk ben in met ZAR200 weggekomen. Bij onze eerste locatie Rissington Inn werd men ook gewaarschuwd voor corrupte politieagenten. Het beste is zijn naam of nummerbord van auto op te schrijven en dat door te geven, maar ja….. dat weet ik nu…..

We hadden een fantastische kamer en hebben heerlijk gegeten. De volgende ochtend was onze auto gewassen voordat we weer vertrokken richting Timbavati. Wat een service!

Via de Panoramaroute gereden en gestopt bij God´s Window, Bourke´s Luck Potholes en the Three Rondavels waar we bekenden uit Weesp tegenkwamen (hoe klein is de wereld?). Onze volgende slaapplaats was Shindzela, een safarikamp in het Timbavati Nature Reserve, een deel van het Kruger National Park. Geen elektriciteit, back to basics en slapen in tenten met een houten deur, rieten dak en veranda (best luxe hoor!). Eenmaal door de Control Gate zagen we direct al een olifant. Cool! En al hebben tijdens onze reizen al vele, vele olifanten gezien, het blijft leuk! Dat geldt natuurlijk voor alle dieren die je tijdens je reis ziet. Wat ons betreft, verveelt het nooit.

Timbavati is een aardig eindje rijden en je kunt niet harder dan 20 km (dat wil je ook niet) maar we kwamen keurig op tijd aan en schoven direct aan bij de lunch en aansluitend de gamedrive met Wijnand en Mike. In het donker kwamen we terug voor het diner en werden vroeg naar de tent gebracht (het is immers niet omheind en de buffels staan voor je tent) om de volgende ochtend om 5 uur weer gewekt te worden voor de ochtend(wandel) safari. In deze periode worden veel jonge dieren geboren dus we hebben staan genieten bij een kudde olifanten met baby´s van een paar weken oud. Na de lunch weer een gamedrive en o.a. neushoorns, nijlpaarden en zelfs een Mozambique spitting cobra gespot. De volgende ochtend zelfde verhaal: 5 uur op voor de wandelsafari. Weer mooie dieren gezien en na het ontbijt afscheid genomen en het park weer uitgereden. Al met al kost dat toch wel 1,5 uur want onderweg kom je wild tegen waar je dan toch weer een ´Kodak-momentje´ in ziet.

Eenmaal uit het park zetten we koers op Soutpansbergen. Onderweg komen we veel weg-opbrekingen tegen en dat betekent dat er maar 1 rijstrook beschikbaar is en je soms 15 minuten moet wachten voordat jouw bordje omgedraaid wordt en je mag rijden. Tel daarbij op dat mijn navigator´s ogen even dichtvielen en ik zat ineens niet meer helemaal op de route waar ik hoorde te rijden ;-(  Met een omweg (want terug met die wegopbrekingen was ook geen optie) en half in het donker kwamen we bij Madi a Thavha aan. We prezen ons gelukkig met het familie gasthuis en moest hartelijk lachen om het feit dat dit huis groter was dan onze woonark in Amsterdam. Onze Nederlandse gastheer en dame (Aart en Marcelle) zorgden goed voor ons en ook de stagiair Anton had een leuk gevoel voor humor. De volgende dag hebben we een interessante culturele tour gemaakt met Musu met een missie om autoband-plakkies voor mijn vriend te vinden maar zijn schoenmaat bleek toch wel een hick-up te zijn….  We hadden een superleuke dag, hebben heerlijk gegeten bij Madi a Thavha en leuke souvenirs meegenomen tijdens de tour en uit de galerie van Marcelle. Wat een geweldige plek is dit!

We rijden vandaag naar Pilanesberg. Ik heb dit park eerder bezocht en vond het een bijzonder park omdat het een overblijfsel van vulkanische uitbarstingen is en door het glooiende landschap kun je makkelijk zelf kunt rijden en dieren spotten. Bovendien heb je verborgen uitkijkplekken waar je de dieren zeer dichtbij kunt benaderen. Wij slapen in Mayane Camp en hebben een beetje Center Parcs gevoel bij dit complex maar het huisje is prima en we komen tenslotte voor het wild. Met een beetje zelfdiscipline hebben we de wekker op 5 uur gezet en zijn we op pad gegaan. Veel vogels gespot maar natuurlijk ook het grote wild wat we keurig in ons boekje hebben aangekruist. Teruggekomen hebben we ontbeten en zijn we even gaan liggen. ´s Middags weer het park ingereden en heerlijk op ons gemak genoten van al het moois dat voorbij kwam. Het is niet druk, we zijn de drukke vakantieperiode net voor en dat is prettig. Ook ´s avonds in het restaurant is het aangenaam rustig. De volgende ochtend weer de wekker gezet (op 6 uur deze keer) en eerst gaan ontbijten om vervolgens door het park via een andere uitgang naar buiten te gaan op weg naar de volgende locatie. Het regende stevig (voor het eerst) en het leek in eerste instantie of alle dieren aan het schuilen waren maar uiteindelijk hebben we toch nog een aantal dieren weten te spotten. De route zag er heel ingewikkeld uit, maar dat bleek mee te vallen. Het laatste stuk ging over in gravelroad maar dat was goed te doen.

We zijn inmiddels aangekomen bij Madikwe Park en zitten in het Moshetlha Bush Camp. Ook deze locatie is weer heel bijzonder: een eco-lodge, niet omheind, kleinschalig en het lijkt primitief maar is toch comfortabel. We moesten ons melden bij een meetingpoint, hebben onze auto daar achtergelaten en zijn met `K´ (ingewikkelde naam, noem me maar ´K´) in de jeep meegereden naar het Camp. Uitleg gekregen hoe het allemaal werkt en het douchen is een aparte ervaring! Alles is zeer verantwoord, simpel en doeltreffend. De gamedrive was ook geweldig. We hadden leeuwen gespot (slapend) en toen de duisternis eenmaal inviel, zijn we ze nog een keer gaan zoeken. Na enig zoeken met het grote spotlicht hadden we nummer 1 in ons vizier die rustig voor onze auto langs liep. Niet veel later keek ik naast me en stond nummer 2 op een 3 meter afstand van me te bedenken of hij nu voor, achter of door de auto heen zou gaan naar zijn vriendje….. Was best even spannend! Toen we terugkwamen was alles sprookjesachtig verlicht met olielampen en zijn we direct gaan dineren. Met de kippen op stok want morgenvroeg staat er weer een gamedrive op het programma. Het eerste uur leek er niets te gebeuren, maar ineens kwamen we van alles tegen. Fantastisch! Na het ontbijt direct weer terug naar onze auto om ook een beetje op tijd op de volgende locatie aan te komen.

En dat is gelukt. In het begin even gedoe met de route, maar uiteindelijk zijn we eruit gekomen en kwamen op tijd in Kuruman aan. Voor ons was dit niet meer dan een tussenstop op weg naar de Kalahari. Prima locatie (Cuningham Cottage) en superlekker gegeten bij een restaurant in de buurt op aanraden van Bernice, de gastvrouw. Het was geen enkel probleem dat wij de volgende ochtend om half zeven wilde ontbijten omdat we vandaag een lange dag voor de boeg hadden. Ook hier hadden we weer veel hinder van wegopbrekingen, welgeteld waren het er 10. Gelukkig hoefden we niet overal 10 minuten te wachten…. We moesten al 7,5 uur rijden…..Hoe dichter we bij de Kalahari kwamen, hoe rustiger het werd op de weg en er kon wel een beetje gas bij. Tot het park, want dan is het weer 2 uur rustig aan rijden omdat je dan ook weer veel wild ziet.

Ook hier stond onze gids bij een ontmoetingsplek te wachten en bracht hij ons 91 duinen (!) verder naar onze lodge. De komende 2 dagen hebben bijzondere indruk op ons gemaakt. Hoewel het park droog is, leven hier verrassend veel verschillende dieren die zich hebben aangepast aan de Kalahari-woestijn. !Xaus Lodge is echt een heel bijzondere plek waar je uitzicht hebt over een grote zoutpan. Adembenemend mooi, we waren sprakeloos (en dat gebeurt niet vaak). We zijn de eerste nacht met nog 2 andere gasten (waar we alleen mee gegeten hebben) en de 2e nacht met z´n 2-en. De ´eigenaren´ Anil en Abraham zijn bijzonder aardig, maar onze gidsen Kusi en Krukie zijn de 2 liefste en interessantste mannen die we deze vakantie ontmoet hebben. Na het avondeten hebben we een gamedrive gemaakt en voor het slapen gaan nog met open mond naar de meest fantastische sterrenhemel staan kijken. We hebben eigenlijk enorm geluk dat er veel wind staat en daardoor de temperatuur relatief laag is. Een week geleden was het nog 40 graden en windstil. Uiteraard werden we weer vroeg gewekt en hebben wij samen met onze nieuwe vrienden een gamedrive gemaakt. Ook een loopsafari en gek genoeg gingen deze bushmannen zonder geweer op pad in tegenstelling tot onze eerdere ervaring bij Mike en Wijnand. Wij hadden er totaal geen probleem mee en voelden ons helemaal veilig bij deze twee top-gidsen. Het zal ook ongetwijfeld komen doordat wij de enige gasten waren en 2 volle dagen met Kusi en Krukie op pad zijn geweest, maar het waren echt de meest bijzondere dagen van de hele reis. Zoveel informatie gedeeld, zoveel indrukken opgedaan, zulke warme, lieve mensen….. We hebben absoluut met pijn in ons hart afscheid genomen. Echt super! Alles!!

Nadat Kusi en Krukie ons teruggebracht hadden naar onze auto hebben we de reis voortgezet naar de Augrabies waar we aan het einde van de dag aankwamen. Net als in Pilanesberg, vonden wij het een Center Parcs-achtige entourage, maar het was prima voor 1 nacht. De volgende dag zijn we gaan wandelen naar de main falls. Via de ober kwamen we erachter dat in maart 2010 heftige overstromingen geweest zijn. Hij liet ons op zijn telefoon een film impressie zien. Wat een geweld! Vandaar dat er een aantal uitkijkposten weggeslagen waren en niet meer toegankelijk waren. We zijn het park ingereden en hebben van het fenomenale uitzicht genoten van de diepe kloof waar de Oranjerivier doorheen stroomt. De temperatuur liep op tot zo´n 37 graden en we zijn rond 11 uur richting Calvinia gereden. Voor mijn gevoel 1 lange rechte weg en rond een uur of 4 waren we op zoek naar het Hantam House. Accommodatie was een gerestaureerd Victoriaans huis. Wij sliepen in De Lodge. Het ´moeder´-huis is het oudste originele huis, tot nationaal monument verklaard en in oorspronkelijke staat teruggebracht: fantastisch leuk! We waren ´s avonds de enige diner-gasten en hebben heerlijk (traditioneel) gegeten in een geweldige ambiance.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Beaufort West. In Williston gestopt bij een bijzonder leuke koffietentje/winkeltje met een hoog malle pietje gehalte, waar mijn vriend dol op is. Het duurde dan ook even voordat we weer verder reden. De weg naar Fraserbrug bleek ineens van asfalt naar gravel over te gaan en na ruim 40 km gehobbeld te hebben, werd het weer asfalt. Onze accommodatie lag 2 km buiten Beaufort West waar het een aardige drukte was wegens wegwerkzaamheden. Eenmaal het stadje door, kwam je in een oase van rust bij Lemoenfontein. De lodge is ooit gebouwd als jachtverblijf en dezelfde sfeer is nog steeds merkbaar in het gehele oude gebouw met modern comfort. Fantastische kamers en een prachtige tuin met zwembad. Eten op de veranda met prachtig uitzicht. Je komt hier zeker tot rust. De volgende ochtend een wandeling omhoog gemaakt naar de bron. De eigenaresse had gezegd dat de honden misschien wel mee zouden lopen, maar in ons geval werden we een einde begeleid door een van de poezen. Ook gezellig! Het uitzicht vanaf de berg was prachtig. Het landschap (en de temperatuur) verandert sowieso bijna elke dag, maar het blijft mooi!

We hoeven steeds minder te rijden en vertrekken de volgende dag in alle rust naar Oudsthoorn. Onderweg zijn we gestopt in het plaatsje De Rust want daar moesten lekker pannenkoeken zijn in het eerste tentje aan je linkerhand. En dat klopte! De Swartbergen bepalen het landschap van deze streek en de Meiringspoort begint net buiten het dorp die je tussen de kliffen van deze bergen doorbrengt. Prachtige route om te rijden. Met het buikje vol de reis weer voortgezet. We hadden een beetje moeite om de volgende locatie te vinden dat buiten Oudsthoorn lag maar uiteindelijk toch gelukt. Een ouder echtpaar runt deze boerderij met 8 bungalows verdeeld over het landschap met allen prachtige uitzichten over de rode heuvels en wijngaarden. We hadden Bushman´s Cottage dat uit 1888 stamde. Een groot huis met 3 slaapkamers, 2 badkamer en fantastische veranda. Voor de 1e dag hadden wij van te voren het diner gereserveerd waarbij we zelf gingen braaien. Super relaxed, veel te veel en heel lekker! En ondertussen genietend van een prachtige zonsondergang. De volgende ochtend wandelend naar de boerderij voor het ontbijt. De gastvrouw nam ons vervolgens mee in haar auto en liet de omgeving van de boerderij zien en vertelde de geschiedenis. Super lief en heel interessant. Daarna hebben we zelf nog een flinke wandeling gemaakt. Toen de auto gepakt naar de Cango grotten waar we een interessante tour hadden. Onderweg natuurlijk gestopt bij een struisvogelboerderij en ze van klein tot groot bewonderd. Het is een prachtig gebied om rond te rijden. Daarna zijn we doorgereden naar Cango Wildlife Ranch waar we door een gids rondgeleid werden die ons veel informatie over verschillende dieren gaf. Mijn wens om met kleine cheeta’s op de foto te gaan is uitgekomen. Weer terug naar onze cottage en heerlijk geborreld op de veranda. Vandaag hebben we bobotie besteld als diner en het stond al klaar in de koelkast. Even opwarmen en weer heerlijk gegeten. Weer veel te veel, dat wel…..

De volgende ochtend weer de wandeling naar de boerderij en heerlijk ontbeten. Mevr. Potgieter is echt een bijzonder aardige vrouw. Ze heeft overigens ook alle schilderijen in de cottages geschilderd. We zijn rustig aan teruggegaan, spullen gepakt en een mooie route gereden naar Swellendam. Onderweg gestopt in Ladismith en later in Barrydale. In Swellendam zaten wij in Aan den Oever Guesthouse (met het kleinste zwembad ooit gezien) waar we allerhartelijkst werden ontvangen. Mooie locatie wederom. Het dorp ingelopen en

´s avonds een leuk restaurant gezocht. De wijn smaakte prima en de weg naar huis werd giechelend afgelegd. De volgende ochtend weer een prima ontbijt en tijdens ons ontbijt, werd de auto gewassen als service van de zaak. Na het ontbijt richting Kaapstad. In Franschhoek gestopt wat toch wel ineens erg toeristisch is. Het is een overgang, maar we zullen er weer aan moeten wennen: het dagelijkse jachtige Westerse leven…..Ook deze route was weer erg mooi. Weer even onder de indruk van de enorme kilometers township als je naar Kaapstad rijdt. Ons laatste slaapplekje was goed aangegeven en makkelijk te vinden. Prachtig gelegen aan de voet van de Tafelberg: Cape Paradise. In deze laatste dagen hebben wij de Tafelberg beklommen (helaas net voor de top moeten omdraaien wegens de wolken en koude wind die er ineens kwam opzetten), een rondje Kaap gereden (o.a. Chapmans Peak Drive) en geshopt maar vooral lekker relaxen. Uiteindelijk hebben we dik 3 weken later dit prachtige land verlaten terug naar het koude en natte kikkerlandje…..

We hadden veel voorpret en ik was er van overtuigd dat dit een hele mooie reis zou worden. Niets is minder waar: het was een hele bijzondere, afwisselende en interessante reis. Ik ben zeer blij dat ik het ´regelwerk´ uit handen heb gegeven en dat Douwe en Marian bijzonder goed aangevoeld hebben waar onze interesses lagen. Het is een onvergetelijk avontuur geweest die we iedereen, die niet de geijkte routes wil nemen, van harte aanbevelen! Met veel dank aan Douwe en Marian van Suid Afrika Reise!!