Reactie Wilma van Wijngaarden
Maatwerk 12 dagen KwaZuluNatal, Swaziland en Mpumalanga met familiebezoek voor moeder met dochter

Hallo Douwe en Marian,

Ik had beloofd nog even een reactie te geven op onze reis de afgelopen weken.
Alles was prima geregeld. Colin stond ons keurig op te wachten in Jo'burg en heeft ons naar Avis geloodst. Daar bleken we te zijn "upgradet", we kregen toch de Toyota Corolla, automaat voor de prijs van en Polo. We hebben veel plezier gehad van deze sterke en ruime auto. Het reizen met 2 vrouwen alleen bleek inderdaad geen enkel probleem te zijn. Veel mensen keken er wel van op maar we hebben ons onderweg geen moment onveilg gevoeld. We  hebben er overigens wel een GPS bijgehuurd. Dit was heel plezierig naast jullie uitgebreide beschrijving en het wegenatlas dat wij ontvingen.
De wegen, buiten de N-wegen, zijn wel erg slecht. Onze familie had ons wel gewaarschuwd voor POTHOLES. Nou, dat hebben we geweten. Veel achterstallig onderhoud, wat doorrijden onmogelijk maakt. De dagafstanden die jullie hadden gepland waren goed te doen
Ontbijt in MkhayaDe accommodaties waren prima. Didima, heerlijk rustig; Avalone, st. Lucia, prachtig Engels en heel hartelijk ontvangen; Hilltop in Hluhluwe een oase; Mkaya, zonder stroom, een belevenis we waren maar met 8 mensen. Het wachten bij het afhaalpunt was wel heel spannend. Het leek erop of er niemand zou komen. Gelukkig kwam het goed.
Dan het enige punt van kritiek.
Bij Kruger klopte de informatie niet. In onze beschrijving stond dat we in Lower Sabie zouden overnachten maar bij aankomst in het park bleek op de voucher Berg-en-Dal te staan. Na wat gesteggel zijn we in Berg-en-Dal terecht gekomen. Met name in het Krugerpark is het personeel niet erg vriendelijk.
De tweede accommodatie in Kruger, Skukuza, is erg toeristisch, zeker als jet het vergelijkt met waar we daarvoor hebben gezeten.
Ons laatste onderkomen in Pilgrim's rest was weer hilarisch. Prachtig bad en heerlijke bedden.  Gelukkig was het niet erg druk in het dorp want dan is het wel een beetje "Volendam". Van God's window en Blyde River Canyon hebben we helaas niets gezien. We zijn tot God's window gekomen maar het was heel erg mistig. Kortom, als God gekeken zou hebben, had hij ook niets gezien. We zijn maar teruggekeerd en direct naar Pilgrims Rest gereden. Hierdoor waren we vroeg in ons hotel maar dat gaf niets we hadden de afgelopen dagen al zoveel moois gezien!
Wat betreft het land en de natuur ben ik heel enthousiast. Wat een uitzichten wat een flora en fauna. We hebben vanaf St.-Lucia zoveel dieren gezien, onvoorstelbaar. Het begon met een renoster vlak voor de auto in het Wetlandpark en het eindigde met de niet meer verwachte leopard op de laatste dag in het Krugerpark. We prijzen ons gelukkig dat we in een reis de big five hebben mogen zien, in veelvoud zelfs (behalve dan de leopard).
Voor we gingen rondreizen hebben we samen 5 dagen in Kaapstad gezeten. Wat een fantastische stad. Omdat Hannah daar 5 maanden stage heeft gelopen bij Day Trippers is zij daar mijn supergids geweest.
Misschien is het goed om bij anderen te vermelden dat de internetmogelijkheden buiten de steden slecht zijn. In al onze accommodaties hebben we er problemen mee gehad. Als er al iets was, dan ging het 's avonds om 6 uur dicht en/of er waren slecht 2 computer beschikbaar waar velen zaten te wachten. Onze eigen lap-top bood geen uitkomst want er is geen draadloze verbinding. Ook dit zal de komende jaren wel in sneltreinvaart veranderen,
Mijn reis verliep via Dubai (Emirates) en ik ben vorige week maandag weer terug gekomen. Prima gevlogen.
Van al onze foto's zullen we ieder ons eigen fotoboek maken met herinneringen aan een fanatstische reis.

Marian en Douwe, heel erg bedankt voor jullie bemiddeling.